خانه / مقالات / بازی و سرگرمی / Amnesia: A Machine for Pigs

Amnesia: A Machine for Pigs

هیولاها، قهقه های شیطانی، درهایی که خود به خود بسته و باز میشوند، اشیای معلقی که به یکباره ظاهر می شوند و رد خون از المان های موجود در این بازی هستند. بازی فراموشی تمام و کمال از المانهای ترسناک در خود استفاده کرده است. البته نکته مثبت بازی آن است که استفاده از این المان های ترسناک نه تنها باعث خستگی بازی کننده نمی شود بلکه به جذابیت بازی نیز کمک شایانی کرده است. با توجه به اسم بازی می توان آن را دنباله ای برای بازی ماجراجویی، ترسناک و اول شخص ولی نه چندان قدرتمند فراموشی در سال ۲۰۱۱ دانست. اما باید اذعان داشت که این بازی تفاوت هایی نیز دارد. روایت این بازی به طور مستقل و بدون ارتباط با بازی قبلی انجام می شود البته از مقداری از فلسفه و هیولاهای بازی قبلی در این بازی دیده می شود.
به طور خلاصه باید گفت که این بازی به هیچ وجه شبیه به بازی قبلی نیست. در این بازی همانطور که در تاریکی به پیش می روید ترس از هر دو نوع روحی و جسمی در کمین شماست.. محیط های بازی که اصولا درون فضای بسته هستند به وسیله تعاملات فیزیکی با محیط رنگ و بوی خاصی پیدا کرده اند ( برای مثال برای باز کردن درها باید موس را به سمت عقب کشید که جنبه فیزیکی این عمل را یاد آوری می کند). اما جایی که این بازی به شدت با بازی قبلی فرق دارد آنجاست که این بازی بیشتر شبیه به یک قطار روح زده است تا یک ماجراحویی پر تعامل. در بازی عملا کار زیادی برای پیشروی در آن وجود ندارد. اکثرا شما همیشه در حال تجربه و یا فرار از دست چیزهایی هستید که به سمت شما پرتاب می شوند ( خواه واقعی باشند یا ساخته ذهن شما)و البته مقداری یافتن سرنخ و کنار هم گذاشتن اطلاعات ارائه شده در بازی نیز وجود دارد.
البته میزانی تفکر اضافه برای یافتن ربط یک نکته یا محتویات یک نامه در بازی با روند ادامه بازی نیاز است. ساده ترین مثال این موضوع پی بردن به آن است که مثلا یک اهرم در بازی کدام در را باز می کند. بسیار محتمل است که شما در راهروهای پر پیچ و خم بازی که پر از رد خون، نقاشی های نفرت انگیز و تصاویر موهن است گم شوید اما اصلا نگران نباشید شما توریستی هستید که برای گشت و گذار وارد یک کابوس شده اید!
حالا یکی سوال مطرح می شود: چرا به جای این بازی یکی فیلم تماشا نکنیم؟ زیرا فیلم تجربه حضور در چنین محیطی را به شما نمی دهد. تک تک حرکاتی که انجام می دهید، رفتن به داخل نور، جواب دادن به تلفنی مشکوک و تلاش برای فرار از دست مخلوقات عجیب و غریب که در پی شما هستند تمامی تصمیماتی هستند که شما اتخاذ می کنید و باید پای عواقبشان نیز بایستید.
از دست دادن اکشن بی وقفه بازی و نبود نشان دهنده میزان سلامت عقلی گه نسبت به بازی های قبلی این مجموعه در بازی جدید حضور ندارند باعث اعتراض طرفداران قدیمی این بازی شده است. اما در سمت مقابل، جدا شدن از هر آنچه اساسا ارتباطی با جو بازی نداشته و وجود گشت گذار موجود در آن را کم می کرده باعث شده این بازی بسیار ترسناک تر شود. به طور اتوماتیک ذهن شما درگیر آنچه در حال وقوع است می شود و مثل بازی های دیگرنیست که بازی کننده بیشتر در پی استاد شدن در بعضی از مهارتها می باشد. ماشینی برای خوکها توسط توسعه دهنده ای انگلیسی در طول سال گذشته تولید شده است. این گروه به بازی کننده آزادی عمل بیشتری نسبت به نسخه های قبلی داده اند. داستانی که آنها روایت می کنند نیز از فراموشی اول بسیار غمگین تر و ناراحت کننده تر است. این داستان ارتباط زیادی با هیولاها دارد که البته نباید این آن را لو داد و بهتر است آن را خود تجربه کنید.
فقط تا این اندازه می توان به داستان اشاره کرد که شما یک کارخانه دار هستید که در ویلای خود از خواب بیدار می شوید در حالیکه چند ماه اخیر را به هیچ عنوان به خاطر نمی آورید. بچه های شما گم شده اند، صداهای عجیبی به گوش می رسند و شواهد و قرائن از وجود یک ماشین خاص خبر می دهند که به خوک ها نیز بی ارتباط نیست. البته گاهی تلفن نیز به صدا در می آید! کشف بقیه داستان بر عهده خود شما.
این بازی اساسا جوی شیطانی و نحس دارد، حتی زمانیکه از کلیشه های رایج ژانر وحشت استفاده می کند. حتی موتور بازی نیز این چنین خاصیتی دارد. مثلا چهره ها در بازی تاریکی خاصی در خود دارند که به در آمدن حس بازی بسیار کمک کرده است. البته چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ قدرت گرافیکی این موتور کمبودهایی دارد که شاید نتوان از آن در ساخت قسمت سوم بازی استفاده کرد. در حال حاضر می توانید پرده ها را کشیده و به گوشه بخزید زیرا این بازی به اندازه کافی ترسناک است. اخطار! اگر تا به حال با خوکها دشمن بوده اید سریعا تغییر نظر دهید.

قضاوت نهایی
بازی فراموشی: ماشینی یرای خوکها این ریسک را قبول کرده که بسیار آشنا و دیده شده به نظر برسد. این اتفاق در هر دو زمینه شباهت با فیلمهای ترسناک و هم شباهت با شماره قبلی خود اتفاق افتاده است. اما این بازی موفق شده با استفاده استادانه از جو ترس آور و داستان سر راست و وهم انگیز در کنار وجود افکتهای صوتی واقعا ترسناک به هدف اصلی خود یعنی بر هم زدن آرامش فکری مخاطب، دست یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

Gears of War 4 – چرخ‌دنده‌های جنگ۴

صدایی غرغرکنان که به حدی مهیب بود که قادر درنوردیدن جاده ها ...