خانه / مقالات / بازی و سرگرمی / بررسی بازی های جنگی

بررسی بازی های جنگی

 

برگردان : سید حمید یوسفی نژاد

بررسی بازی های جنگی

 

BATMAN: ARKHAM ORIGINS

مرد خفاشی به همراه بعضی از دوستان قدیمی و دُشمنان جدید برگشته است

 

توسعه دهنده: Warner Bros. Game Montréal

منتشر کننده: Warner Bros.

وب سایت: batmanarkhamorogins.com/

 

توسعه دهنده ی Rocksteady توانسته است با تولید دو بازی Batman برای خودش نامی دست و پا کُند. در حقیقت Arkham Asylum دارای یکی از بهترین تنظیمات ارائه شده در بازی های Batman را داشته، شرارت دشمنان در این بازی در بالاترین حد خودش بوده و صحنه های این بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. در شهر Arkham، با دنیای وسیع تری روبرو هستیم که Batman می تواند در آن با آزادی بیشتر حرکت کرده و با دشمنانش بجنگد.

بازگشت مرد خفاشی (Batman) در همان شهر قدیمی و آَشنا، مردم بی گناه و دشمن همیشگی اش، Joker (دلقک)، اگر چه جالب به نظر می رسد اما تغییرات مهم و اساسی در این نسخه ی جدید وجود ندارد. پس از چند ساعت بازی کردن، متوجه می شویم که تنها چند مورد جدید به بازی اضافه شده که مهم ترین آن ها غار خفاش (Bat Cave) است که در بهترین زمان، یعنی همان شروع بازی، جلب توجه می کند.

درست است که نمی توانیم اشکالی در محصول جدید Warner Bros Games Montréal پیدا کنیم اما پرسش اصلی این است که در Arkham Origins، چه چیز قابل توجهی به نسخه ی قبلی اضافه شده است؟

در ابتدای بازی با شرایط متنوع و جالبی روبرو خواهیم شد. توطئه هایی که در اطراف نقاب سیاه (Black Mask) وجود دارند و هشت قاتلی که برای کشتن Batman استخدام شده اند، بخشی از جریان جذاب این بازی هستند که با دنبال کردن آن ها، با شخصیت ها و ماجرا های دیگر روبرو می شویم. برای نمونه، پنگوئن (Penguin)، دیگر مانند گذشته آن بطری معروف را در داخل کاسه ی چشمش ندارد اما هنوز هم همان جنایتکار شرور است.

هر کسی که شروع به بازی می کند، در میان شخصیت های شرور، تبهکاران و نیرو های پلیس (که به دلیل بی خبر بودن از درستکار بودن Batman سعی می کنند او را دستگیر کنند)، سر در گُم می شود.

جذاب ترین و تاثیر گذار ترین قسمت بازی، معرفی دلقک (Joker) است. در ادامه ی بازی، دلقک، خانمی به نام هارلی کویین (Harley Quinn) را به جریان بازی وارد می کند. همچنین در ادامه می بینیم که چگونه Batman کم کم به جیم گوردُن (Jim Gordon) اعتماد پیدا می کند اما هیچ کدام از این داستان ها، کمکی به بالا بردن جذابیت بازی نمی کنند.

با وجود تنظیمات گرافیکی جدیدی که در Arkham Origins مشاهده می شود، این طور به نظر می رسد که این بازی، تنها یک نسخه ی جدید تر از Arkham City بوده و نمی توان آن را به عنوان یک بازی جدید به حساب آورد. در حقیقت می توان گفت که Warner Bros Games Montréal با بهبود تمام قسمت های Arkham City (هر چند که این بهبود ها اندک هستند)، یک نسخه ی جدید از سری بازی های Batman را ارائه کرده است که در Xbox 360 نیز بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد. شاید شما هم موافق باشید که با بهتر کردن قابلیت های گرافیکی و ایجاد چند تغییر کوچک، نمی توان گفت که یک بازی جدید از سری بازی های Batman به بازار آمده است.

درست است که در مقایسه با نسخه ی قبلی، تغییرات قابل توجهی به وجود نیامده اما تردیدی وجود ندارد که این بازی، مانند نسخه ی قبلی، بسیار لذت بخش است. صحنه های مبارزه بسیار واقعی و جذاب طراحی شده و دشمنان Batman بسیار سریع تر از انتظار ما زیاد شده و در مقابلش قرار می گیرند. محیط بازی بزرگ تر از قبل شده و تغییرات جالب توجهی مانند، پرواز سریع تر Bat Wing، نیز در آن داده شده است.

یکی از ویژگی های جدید بازی، بیشتر شدن مهارت های تشخیص Batman است. می توانید یک صحنه ی جنایت را دوباره بازسازی کرده، انفجار ها را بازبینی نموده و تیر هایی قوی تر از Tony Stark در Iron Man 3 را به سمت دشمنانتان پرتاب کنید.

از آن جایی که Arkham Origins بر اساس یک طراحی بسیار دقیق و قوی ساخته شده است، نمی توانیم بگوییم که بازی خوبی نیست اما اگر انتظار یک بازی جذاب و متفاوت از نسخه ی قبلی را داشتید، چندان جالب توجه نخواهد بود. البته اگر از نسخه ی قبلی خوشتان آمده و می خواهید یک بازی شبیه به آن را تجربه کنید، بهترین انتخاب شما، Arkham Origins است.

 

CALL OF DUTY: GHOSTS

نیرو های تخریبی منهدم کننده قدم به نسل آینده می گذارند

توسعه دهنده: Infinity Ward

منتشر کننده: Activision

وب سایت: www.callofduty.com/ghosts

 

از زمان ارائه ی Modern Warfare، هر سال یک بازی جدید از مجموعه ی Call of Duty، معرفی شده است. یک بازی تک نفره که در آن شما به عنوان شخصیت اصلی، به دشمنانتان تیر اندازی کرده و درست مانند یک نیروی نظامی حرفه ای با آن ها به مبارزه می پردازید.

چگونگی طراحی بازی، صحنه های مبارزه و همه چیز این بازی نشان می دهد که Activation، شناخت درستی از طرفداران خود داشته است. به نظر بیشتر کارشناسان، Activation نباید به نسخه ی برنده ی خود در تولید این مجموعه از بازی ها دست می زد اما تغییرات ایجاد شده، نشان دهنده ی این موضوع است که این شرکت می خواهد به دنیای جدیدی وارد شده و به نسل آینده ی بازی های جنگی قدم بگذارد. می توان گفت که از جنبه های مختلف، Call of Duty: Ghosts می تواند موجب یک موفقیت بزرگ یا یک شکست همه جانبه شود اما تردیدی وجود ندارد که تولید این بازی، برای کنسول های جدید، ایجاد یک تغییر اساسی به حساب می آید.

اگر منصفانه نگاه کنیم، همه ی متخصصان، طراحان و تولید کنندگان بازی و تمام دوست داران بازی های کامپیوتری، انتظار داشتند که تغییرات اساسی و مهمی (مانند تغییرات ایجاد شده در Modern Warfare در مقایسه با World War II) را در Call of Duty: Ghosts مشاهده کنند و بسیاری نیز در انتظار یک انقلاب در بازی های تَک نفره بودند که بتواند با داستان های جذاب و ویژگی های جالب توجه، چشم هر کسی را به خود خیره نماید اما تغییرات ایجاد شده بسیار محدود بوده اند. در حقیقت تغییر اصلی، امکان بازی چند نفره در Ghosts است.

شاید در نگاه نخست این طور به نظر بیاید که Infinity Ward در Ghost از روش پُر مخاطب و پُر طرفدار خود دست برداشته است اما این چنین نیست. داستان این بازی، بیشتر بر روی یک شخصیت متمرکز شده و تلاش دارد که در کنار بیدار کردن احساس وطن پرستی، زمینه های توجه داشتن به خانواده را نیز بیان کند. به هر حال این یک تجربه ی نا موفق برای Infinity Ward بوده و تمام کسانی که نسخه ی تَک نفره ی بازی را خریداری کرده اند، با پشیمانی کامل به این موضوع فکر می کنند که می توانستند پول خود را برای یک بازی دیگر خرج کنند.

البته موضوع برای کسانی که نسخه ی چند نفره ی این بازی را خریداری کرده اند، متفاوت است. اگر چه Infinity Ward توانسته تنظیمات و طراحی های جالب توجهی را در نسخه ی چند نفره ی بازی ایجاد کند اما به هر حال تغییرات اساسی و مهمی در طرح پُر طرفدار قبلی داده نشده و تنها امتیاز کشتن دشمنان بیشتر از قبل شده است. مهم ترین تغییر، نقشه های جدید بازی هستند که امکان تغییر نمای آن ها در طول مسیر وجود دارد. همچنین، امکان انتخاب یک بازیگر زن به جای آن مردی که همیشه به عنوان شخصیت اصلی Call of Duty دیده ایم نیز یک تغییر مهم (و تا حدودی جالب توجه) است. یکی از مهم ترین انتقاد های وارد شده به Activation این است که به جای استفاده از جعبه ی مقوایی، از جعبه ی پلاستیکی استفاده کرده و جنبه های محیط زیستی را در نظر نگرفته است.

شاید بتوان به ایجاد نشدن تغییرات جالب توجه در Ghosts توجه نکرد اما استفاده نکردن از ویژگی های گرافیکی و طراحی جدید تر و به روز تر، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نخواهد بود. هنگامی که به جعبه ی پلاستیکی بازی نگاه می کنیم، در قسمت نیاز های سیستم (system requirements)، عبارت های ۶ گیگا بایت حافظه ی RAM، فضای ۵۰ گیگا بایتی هارد دیسک و جدید ترین فناوری GPU، ما را به این فکر می اندازد که با یک بازی بی نظیر روبرو خواهیم شد. البته طراحی دقیق صحنه های بازی و ویژگی های گرافیکی جدید، این احساس را به شما می دهد که در حال بازی کردن بهترین بازی Quake 3 که تا کنون ساخته شده است، می باشید.

البته نباید انتظار داشته باشیم که با سخت افزار های گرافیکی سال ۲۰۱۳، قابلیت های بی نظیر و شگفت انگیز طراحی های انجام شده در بازی هایی مانند مجموعه ی Battlefield را مشاهده کنیم. علاقمندان به بازی های رایانه ای، در انجمن های آنلاین با عصبانیت در مورد سرعت اجرای پایین ۷۲۰p آن بر روی Xbox One صحبت می کنند اما باید توجه داشت که بالا ترین کیفیت اجرای این بازی بر روی این کنسول، همین اندازه است.

با توجه به تمام نکته های منفی و مثبت بیان شده، باید توجه داشت که این بازی برای کسانی که به تیر اندازی علاقه دارند، بی نظیر است. تردیدی وجود ندارد که امکان استفاده از اسلحه های مختلف، میدان های گسترده ی بازی و قابلیت انتخاب چگونگی تیر اندازی، توجه همه ی ما را جلب خواهد کرد.

 

 

BATTLEFIELD 4

یک بار دیگر با زمین های نبرد، نیرو های رزمی تا دندان مسلح شده و صحنه های بی نظیر جنگی روبرو خواهیم شد                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           توسعه دهنده: EA Digital Illusions CE

منتشر کننده: EA

وب سایت: www.battlefield.com/au/

 

اسم Battlefield همه ی ما را به یاد یکی از بازی های کلاسیک و قدیمی کامپیوتر های شخصی می اندازد (البته در چند سال اخیر این بازی بر روی کنسول های بازی اجرا شده است اما هنوز هم هر کسی که نام آن را می شنود، به یاد یکی از زیبا ترین بازی های قابل اجرا بر روی کامپیوتر های شخصی می اُفتد).

هنگامی که Battlefield 3 ارائه شد، نقشه های کوچک تر، حذف شدن حالت فرمانده (Commander Mode) و تغییرات دیگر، بازی را بسیار آسان تر کرده و جذابیت های آن را تا اندازه ی زیادی کاهش داده بود.

بدون تردید، Battlefield 4 به شکلی طراحی شده تا کسانی که از نسخه ی قبلی این بازی نا اُمید شده بودند، دوباره به آن توجه نشان دهند. نقشه های ترکیبی و تو در تو در کنار میدان های مبارزه ی وسیع، برای تمام علاقمندان به بازی های جنگی، جالب توجه است. البته مهم ترین تغییر، برگشتن حالت فرمانده (Commander Mode) است. از همه مهم تر، پایداری بازی بیشتر شده و تصاویر از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار شده اند.

پرسش اصلی این است که آیا Battlefield بهتر شده است؟ اگر راستش را بخواهید، پاسخ دادن به این پرسش چندان کار آسانی نخواهد بود. اگر برگشتن دوباره ی حالت فرمانده را در نظر نگیریم، موتور جدید بازی به سبک Frostbite 3 و سیستم BattleLog سراسری، این احساس را به وجود می آورد که Battlefield 4 بیشتر از آن که یک بازی جدید باشد، یک توسعه (یا گسترش) برای Battlefield 3 است. البته این یک نکته ی منفی به حساب نمی آید. درست مانند Arkham Origins، در این بازی نیز از همان نسخه ی موفق قبلی استفاده شده و تنظیمات بهتری بر روی آن قرار داده شده است.

البته در مقایسه با Batman، در این بازی تغییرات اساسی و مهمی ایجاد شده است. یکی از بزرگ ترین تغییرات ایجاد شده توسط EA و DICE، استفاده از مکانیک Levelution است. این کلمه ی انگلیسی، معنی مشخصی در فرهنگ لغت ندارد اما در بازی، یک تغییر اساسی به حساب می آید. نقشه ی بِتا (Beta) و حصار شانگهای (Siege of Shanghai)، نمونه های خوبی از جلوه های ویژه ی دقیق این بازی می باشند. در زمان بازی، می توانید یکی از آسمان خراش ها را منفجر کنید. اگر چه این کار یک تکنیک خوب برای نابود کردن دشمنان است اما گرد و غباری که از انفجار ایجاد می شود، در کنار کاغذ هایی که به هر طرف پراکنده می شوند، دید شما را محدود خواهد کرد.

اگر چه Paracel Storm یک نقشه ی اقیانوسی با جزیره های کوچک است اما از هر نظر شگفت انگیز است. در این نقشه، شما در داخل یک قایق بر روی اقیانوس آبی آرام قرار دارید اما با گذشت زمان، طوفان سهمگینی شروع می شود. در ابتدا موج های کوچک در اقیانوس ایجاد شده، سپس موج های بزرگ و کوبنده به ساحل اقیانوس می رسند و در آخر موج های بسیار بزرگ در کنار بارش باران و آسمان تیره و تار شده، طوفان بزرگ را نشان می دهند. در چنین شرایطی، صحنه ی مبارزه لحظه به لحظه تغییر کرده، دید شما محدود شده و یک مبارزه سخت و نفس گیر و البته هیجان انگیز را تجربه خواهید کرد.

با توجه به وجود نقشه های متنوع و زیاد در این نسخه از Battlefield، تغییر شرایط محیط، بیشتر از نسخه های قبلی اتفاق می اُفتد. یکی از تغییرات مهم دیگر، بسته تر شدن فضای بازی است که قدرت افراد دارای تفنگ های دوربین دار و اسنایپر را کم کرده است. البته در این نسخه از بازی نیز چند نقشه ی وسیع و گسترده وجود دارد اما به هر حال، قدرت تفنگ های دوربین دار و اسنایپر ها، با وجود جذاب بودن استفاده از آن ها، مانند قبل نخواهد بود.

در این بازی نیز تغییرات کلی و نوآوری های ایجاد شده چندان زیاد نیست اما اسلحه ها و ابزار جنگی جدیدی اضافه شده که بیشتر از هر چیز دیگری به جذابیت بازی اضافه کرده است. یکی از مهمترین تغییرات، امکان به دست آوردن Battlepack در زمان بازی است که قدرت تهاجمی شما را بیشتر خواهد کرد. با این ویژگی جدید، یک توازن بی نظیر در استفاده از سلاح های متنوع و نیرو های تهاجمی در بازی ایجاد شده است.

با وجود این که BattleLog دارای جزئیات زیادی است اما اجرای آن به عنوان یک سرویس مبتنی بر وب مجزا، یک فکر خلاقانه و جالب به نظر می رسد. در نسخه ی جدید، شما می توانید عملکرد بازیکن را از هر جای دنیا، یا تنها از یک شهر مورد نظر، دنبال کرده و با استفاده از یک سیستم بسیار جذاب، برچسب های داخل بازی خودتان را طراحی کنید. امکان ایجاد طراحی های سفارشی بر روی سلاح ها و ماشین ها وجود داشته که می تواند در زمانی که بازی بین گروهی از دوستان یا اعضا خانواده انجام می شود، بسیار جالب توجه باشد.

تنوع نقشه ها، تنظیمات متفاوت آن ها و برخورد های گوناگون مکانیکی در هر کدام از نقشه ها، یکی از ویژگی های اصلی Battlefield 4 است. اگر چه برای نمونه در نقشه ی حصار شانگهای (Siege of Shanghai)، خبری از خط های دور نما نیست اما موقعیت های مناسبی برای استفاده از اسنایپر ها و تفنگ های دوربین دار را در اختیار شما قرار می دهد. نقشه ی Operation Locker یک نقشه ی پیاده نظام است. البته چند خودرو نظامی در آن وجود دارد اما شما می توانید بدون استفاده از خودرو های این مرحله، به سلامت از آن عبور کنید. نقشه های زمین های باز، جنگل ها، عملیات در شب و موقعیت های مختلف دیگری در طول بازی مشاهده می شوند که بازی در هر کدام از آن ها با توجه به حالت و اندازه ی بازی متفاوت بوده و به همین دلیل تنوع نقشه ها بسیار زیاد شده است. ویژگی های گرافیکی، صوتی و تصویری نقشه ها در کنار ورودی ها و خروجی های متقابل، موجب شده تا نقشه ها بیشتر از قبل زنده به نظر برسند. البته برای کسی که شروع به بازی می کند، تمام نقشه می توانند گیج کننده باشند و آشنا شدن با آن ها، زمان گیر است. انفجار ها به شکلی طراحی شده اند که واقعی به نظر برسند و برای همین است که در زمان خراب شدن ساختمان ها، شما می توانید سنگ ریزه ها و کوچک ترین ذره های آوار را نیز مشاهده کنید. در کنار این ویژگی ها، باز هم شرکت DICE تمام نوآوری ها و قابلیت های خود برای طراحی صدا های شگفت انگیز بازی را به کار گرفته است.

البته این بازی نیز از هر نظر کامل نیست. نسخه ی تَک نفره ی بازی بسیار کوتاه و گیج کننده بوده و با توجه به جذاب نبودن شخصیت ها و داستان بازی، بر خلاف چیز هایی که همیشه از سازندگان Battlefield انتظار داشتیم، کمی عجیب به نظر می رسد. پنج اسلحه ی جدید (که دو تا از آن ها چاقو هستند) تنها در نسخه ی چند نفره و در صورت کامل کردن SP قابل استفاده خواهند بود (قفل آن ها باز می شود). البته این نکته های منفی در مقابل ویژگی هایی که بیان شد، چندان جلب نظر نمی کنند.

در یک کلام، اگر از طرفداران این سری از بازی ها هستید و اگر مدت ها منتظر بوده اید تا نسخه ی بعدی Battlefield 3 ارائه شود، از انجام این بازی لذت خواهید برد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

Gears of War 4 – چرخ‌دنده‌های جنگ۴

صدایی غرغرکنان که به حدی مهیب بود که قادر درنوردیدن جاده ها ...