خانه / مجلات / مجله شماره 271– اردیبهشت 95 / نقد و بررسی واقعیت مجازی

نقد و بررسی واقعیت مجازی

نقد و بررسی واقعیت مجازی
در نمایشگاه تابستان امسال کمپانی سونی در لندن، فرصتی برای ما ایجاد شد تا بتوانیم پروژه Morpheus، یعنی هدست های واقعیت مجازی را از این کمپانی مورد بررسی قرار دهیم. در نمایشگاه بازی ها که در سال گذشته برگزار شد، ما تحت تاثیر پروژه E3، که یک Morpheus قدیمی تر بود، قرار نگرفتیم، اما بعد از بازی کردن با آخرین محصولات واقعیت مجازی سونی به این مطلب پی بردیم که پروژه Morpheus از سونی راه طولانی را پیموده و پیشرفت بسیار زیادی کرده است. با دیدن این محصولات ما اطمینان خاطر بسیار زیادی را نسبت به آینده واقعیت مجازی پیدا کردیم، و و این امکان وجود دارد که Project Morpheus از رقبای اصلی خود مانند Occulus Rift و HTC Vive هم سبقت بگیرد. در این جا قسمتی از تجربیات خود در مورد این محصول را آورده ایم.
سرقت قرن
دمویی از این فناوری که واقعاً ما را تحت تاثیر قرار داد London Heist (سرقت لندن) بود. این بازی ما را در مقام سرقت از یک جواهر فروشی قرار می داد و در واقع ما در حال دزدیدن این جواهرات از یک طلافروش روسی بودیم. به لطف وجود هدست های Morpheus با صفحه نمایش ۵٫۷ inch و ۱۹۲۰*۱۰۸۰ OLED (960*1080 پیکسل برای هر یک از چشم ها) و میدان دید ۱۰۰ درجه، به محض پوشیدن آن، معجزه های این هدست فوق العاده برای ما آشکار شد. این هدست به معنای واقعی کلمه کم وزن است، و اکثر زمان هایی که بر روی چشم ما قرار داشت، وزن آن را احساس نمی کردیم. دو کنترل گر PlayStation Move به این مجموعه خوب اضافه شده است، که به ما اجازه می دهند تا با استفاده از آنها در محیط بازی به اطراف حرکت کنیم و بازوهای خودمان را همانند دنیای واقعی حرکت دهیم.
حرکات این دسته ها با استفاده PlayStation Camera سونی و چند LED در جلوی هدست، کنترل و پیگیری می شوند، که توسط آنها می توانیم از طرفی به طرف دیگر حرکت کنیم یا خم شویم تا بتوانیم از زیر یک میز مجازی رد شویم یا بدن خودمان را به گونه ای تغییر حالت دهیم که از دید نگهبان های در حال گشت در امان بمانیم. اگر در هنگام عبور از یک دیوار کوتاه خم نشویم، ده ها نگهبان مسلح ما را می بینند و به دنبال ما می آیند. از میز برای مخفی شدن استفاده کردیم، سپس به سمت کشوی پر از مهمات رفته و چنگ زدیم و یک مشت مهمات را از داخل آن برداشتیم و دقیقاً مثل دنیای واقعی اسلحه خود را با دست های خودمان پر کردیم. این همان لحظه ای بود که Project Morpheus ما را تحت تاثیر خود قرار داد، زیرا پر کردن اسلحه با دست های خودمان، ما را به دنیای این بازی برد و حس واقعیت به بازی داد.
سواری بر افسانه Valkyrie
ما همچنین تحت تاثیر بازی با فضای ۳۶۰ درجه ای از CCP Games به نام EVE: Valkyrie، قرار گرفته بودیم: مسلماً این تنها دمو از بازی هایی بود که حس کم تحرکی را به ما می داد، اما دارای ویژگی های خوبی بود که می توانستیم با استفاده از دسته های مخصوص آن به میدان جنگ وارد شدن و بجنگیم با این که با استفاده از چرخاندن سرمان، نبرد افراد دیگری را در آن محیط تماشا کنیم، و این ها همه آن ویژگی های مورد نیاز برای یک واقعیت مجازی می باشند.
EVE: Valkyrie یکی از معدود دموهایی بود که از دید عقب ما هم استفاده می کرد. به لطف وجود یک پنجره کوچک در عقب کشتی، ما می توانستیم بر روی صندلی خود بچرخیم و اگر کسی از پشت سر به کشتی ما حمله می کرد، آن را می زدیم. سال ها طول کشیده است تا این گونه فناوری ها که از عضلات ما استفاده می کنند وارد دنیای فناوری شوند، اما نگاه کردن به دنیا از پشت عدسی های این محصولات خیلی زود برای انسان ها طبیعی شد. به همین صورت، با نگاه کردن به این محصولات به این موضوع پی خواهید برد که بازی های CCP در این جهان با چه هدفی ساخته شده اند و چگونه می خواهند این دنیا را هیجان انگیز تر کنند.
Tanked UP
برای افرادی که ترجیح می دهند پاهای خود را بر روی زمین نگه دارند، بازی بازسازی شده کمپانی Atari توسط کمپانی Rebellion به نام Battlezone شما محدود کرده و بر روی یک تانک قرار می دهد. با این که در این جا دید از پشت را ندارید اما در این اتاقک خود دید خوبی را از اطراف دارید، و دسته های خوب DualShock 4 این دستگاه، به خوبی از نرخ به روز رسانی ۱۲۰Hz دستگاه های Morpheus استفاده می کند.
دقیقاً مانند EVE: Valkyrie، زمانی که دشمنان از هر طرفی به شما حمله می کنند، شما باید سر خود را به طور وسیع تری حرکت دهید. زمانی که بسیاری از تانک ها و برجک ها نمایان شدند، در طرف دیگر با روبات های هوابرد روبه رو شدیم، که این روبات های یک خط حمله را به سمت تانک ما با استفاده از لیزرهای کشنده خود ایجاد کرده بودند.
خوشبختانه، تانک شما مجهز به یک اسلحه خودکار هم می باشد که به طور دقیق تری دشمنان شما را سرکوب کند و در پیروزی شما نقش مهمی را دارد. این موشک های خودکار، دشمنان شما را قبل از این که تیرهای آنها به تانک شما بر خورد کند، در بالای سر شما منهدم می کند، و به عنوان یک ابزار همجانبه مدرن استفاده می شود و دیگر نیازی به مصرف انرژی بیش از حد برای از بین بردن دشمنان نیست.
قدم گذاشتن به درون آشپزخانه (The Kitchen)
یکی دیگر از ویژگی هایی که برای واقعیت مجازی طراحی شده است بازی های ترسناکی است که ظاهر قدیمی دارند، و دموی بازی The Kitchen اثر کمپانی Capcom تصور ترسناکی را از مهارت های برنامه نویس آن به ما می داد. زمانی که به یک میز بسته شده اید نمی توانید به راحتی به اطرف حرکت کنید، اما اعمالی که در اطراف شما صورت می گیرند واقعاً ترسناک هستند.
زمانی که چشممان را باز کردیم وبیدار شدیم درون یک آشپزخانه سرد بودیم، بلافاصله یک فرد ژولیده دیگری را هم دیدیم که در کنار ما تکان می خورد، و برخلاف چاقوی بزرگی که به طرف ما گرفته بود فرد دوست داشتنی بود. این فرد با چاقوی دست خود قصد آزاد کردن ما را داشت، اگرچه این فرد می توانست قبل از این که حتی ما بخواهیم از دسته های DualShock خود استفاده ای کنیم، سینه ما را با استفاده از چاقوی خود از وسط نصف کند. با این که می دانستیم که این فرد از چندضلعی ها تشکیل شده است و واقعیت نیست، باز هم زمانی که چاقوی او به ما نزدیک می شد خود را حرکت داده و از ترس سعی می کردیم از آن دور شویم.
این فقط زمانی بود که ما متوجه شدیم که پاهای مجازی ما از معده هایمان بیرون زده بود و بلافاصله این توهم از بین رفت. با این حال، همه این توهمات زمانی که یک زن با موهای بلند از پشت سر ظاهر شد، از بین رفت، این زن چاقوی خود را به گردن دوست ما فرو کرد و او را به سمت سرنوشت بدش فرستاد. تنها چیزی که ما می شنیدیم صدای فریادهای زننده ای بود که از هدفون های ما به گوشمان منتقل می شد، و این صداها تا زمانی ادامه یافت که این زن سر ما را نیز به عقب کشید و به وسیله چاقوی خود سر ما را نیز برید.
این تجربه ای است که در هیچ بازی دیگری به دست نمی آید، اما هنوز در این گونه بازی ها یک مساله اصلی وجود دارد که هدست های واقعیت مجازی و Morpheus باید برای غلبه بر آن تلاش کنند- و آن تاثیری است که در محیط بازی بر بدن مجازی شما گذاشته می شود. از یک نظر، برای نمونه، خانوم مستقر شیطان صفت ما، چاقوی خود را مستقیم به داخل ران ما فرو کرد، اما فقدان بازخوردهای بدنی باعث شد که تاثیر آن را احساس نکنیم و به راحتی ممکن بود اصلاً متوجه آن نشویم و چنین اتفاق مهمی را در بازی از دست دهیم. این باعث تاسف است، اما تا زمانی که برنامه نویسان می توانند ما را به گونه ای گول بزنند که ما فکر کنیم بدن مجازی ما متعلق به خودمان است، این گونه اعمال نقش ریزی را در بازی پیدا می کنند و دیگر اهمیت چندانی ندارد که از چه نوع هدست واقعیت مجازی استفاده می کنید.
محیط و سطح بندی بازی کردن
در هنگام استفاده از واقعیت مجازی نیازی به قرار دادن خود در انزوا ندارید، همان طور که محیط بازی واقعیت مجازی متعلق به Sony Japan Studio نشان داد، شما می توانید هدست های Morpheus را در اتاق نشیمن، بدون بیرون انداختن بقیه افراد استفاده کنید. در این محصول، ما دسته های رایگانی را دریافت کردیم که به وسیله آنها می توانیم به اژدهایان تبدیل شویم، و هر چیزی را که در سر راه ما قرار می گیرد به وسیله شاخ های موجود بر روی سرمان نابود کنیم.
در همین حین، سه فرد دیگر در حال کنترل کردن یک گروه جنگی کوچک از مبارزان روبات در TV بودند و همه چیز را از پیانوهای بزرگ گرفته تا صندلی های کوچک به طرف ما را پرت می کردند تا بتوانند حمله ما را خنثی کنند. این باعث می شد که برای ادامه مبارزه مجبور به دزدین سر خود و خم شدن شویم تا این وسایل به ما برخورد نکنند. این مفهوم شبیه به برخی از بازی هایی است که ما در Wii U دیدیم، اما از نظر وسعت و گستردگی، محیط بازی در واقعیت مجازی برنده مطلق است- حداقل برای فردی که با هدست Morpheus بازی می کند این گونه است. ما فقط امیدواریم که بقیه بازی های Mini که سال آینده به بازار ارائه می شوند و در محیط واقعیت مجازی ساخته خواهند شد، خلاقیت و لذت کافی را داشته باشند.
آینده مجازی
هنوز هم بسیاری از نکات وجود دارد که ما در مورد Project Morpheus نمی دانیم. کمپانی سونی فقط یک نسخه مبهم را در نیمه اول سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است و هیچ گونه قیمت رسمی برای دوربین مورد نیاز PlayStation Camera در کنار این هدست، اعلام نشده است. از طرف دیگر، هدست HTC Vive، در کریسمس برای خرید در دسترس عموم قرار می گیرد، در حالی که Oculus Rift برای فروش در اوایل سال آینده تعیین زمان شده است، و این اتفاقات دست به دست هم داده اند تا Morpheus یکی از آخرین و جدیدترین هدست های واقعیت مجازی باشد که راه خود را به بازار باز می کند. با این اوصاف، کمپانی سونی این محصول خود را به گونه ای متقاعد کننده ساخته است که مورد علاقه بسیاری از مشتریان این فناوری خواهد بود.
ما هنوز نمی دانیم که Oculus Rift چه زمانی دسته های لمسی دنبال کننده حرکات ما را به بازار ارائه می دهد، زیرا مدل هایی که امسال به نمایش گذاشته شدند مجهز به فناوری E3 بودند و به این فناوری لمسی نرسیده بودند. و سنسورهای مخصوص اتاق ها، برای استفاده حداکثر از فناوری Valve مورد نیاز است و هدست HTC Vive ممکن است برای استفاده در بسیاری از خانه ها مناسب نباشد. همچنین هدست Oculus Rift نیازمند یک PC بسیار قوی است تا به خوبی عمل کند، و در حالی که مشخصات سیستم PC مورد نیاز برای اجرای هدست های Vive هنوز در پشت پرده قرار دارد، و ما از این که این مشخصات شبیه به مشخصات مورد نیاز برای هدست Oculus Rift باشند، تعجب نخواهیم کرد.
از طرف دیگر، Project Morpheus بسیار شبیه به اکوسیستم PS4 می باشد و همه وسایل جانبی گوناگون آن، در حال حاضر در دسترس هستند. کمپانی سونی هنوز هم سعی دارد که مشتریان متقاعد کند که واقعیت مجازی یک حیله دیگر نیست، بلکه از دید ما، این بادوام ترین و کاملترین تجربه واقعیت مجازی در تمامی دوران ها است. شاید Project Morpheus آخرین هدستی باشد که فروش ها را قبضه می کند، اما تا زمانی که کمپانی سونی قیمت این محصول را در سطحی منطقی نگه دارد، در خانواده واقعیت مجازی حرف اول را خواهد زد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

ماهنامه رایانه SQL

حذف یک گره از SQL Server Failover Cluster

مشگل: باید یکی از گره‌های کلاستر SQL Server را از پیکربندی failover ...