استودیو طراحی POKEDSTUDIO

/
/
/
0 مشاهده

استودیو طراحی
POKEDSTUDIO
گفتگو با تیم POKEDSTUDIO درباره ی شخصیت جذاب، دنیای جادویی و فهرست مشتریان بزرگ و شناخته شده ی آن ها

شخصیت های جذاب و رنگ های پُر جنب و جوش، همه ی آن چیزی است که شما در یک روز کاری در Pokedstudio می بینید. همان جایی که طراحان آن از رقیب ها و همکارانشان جلو تر حرکت می کنند و ترسی از بیان ایده ها و نظرات خلاقانه که ممکن است خنده دار به نظر برسند ندارند.
این استودیو شناخته شده ی طراحی، تصویر گری و پویا نمایی جهانی که در شهر کاردیف (Cardiff) قرار دارد، توسط طراحی به نام جاناتان بال (Jonathan Ball) بنیان گذاری شده که به واسطه ی طراحی های جالب توجه و پیچیدگی هایی که در کار هایش وجود دارد مشهور شده است.
این استودیو، خودش را با جمله ی “با تخصص در ایجاد شخصیت های جذاب و دنیا های گیج کننده، تا کنون تصویر ها، نگاره ها و طراحی های زیادی را برای اپلیکیشن های تلفن های هوشمند، بازی های کامپیوتری، مسابقه های چاپی، بسته بندی ها، کتاب ها و مجله های بزرگ ترین نشان های تجاری مورد توجه جوانان طراحی کرده ایم” توصیف کرده است.
جای تعجب نیست که بیشتر نشان های تجاری بزرگ و شناخته شده ی دنیا علاقه دارند با Pokedstudio کار کرده و از خلاقیت های تیم حرفه ای این استودیو برای معرفی محصولاتشان استفاده کنند. از میان مشتریان بزرگ این استودیو می توانیم به MTV، BBC، FHM، Sony، Microsoft، Fight My Monster، Britvic، کتاب خانه ی ملی کشور ولز (Wales)، Digit، Argos، Channel 4، AVG، ۰۲ Mobile، E4 و تعداد زیادی از مجله ها و روزنامه ها اشاره کنیم.
جاناتان بال معتقد است که: “بیشتر مشتریان به دلیل سبک کاری مان به سراغ ما می آیند. در حقیقت آن ها نمونه ای از کار های ما را در جای دیگری دیده اند و برای در اختیار داشتن طرحی مانند آن به ما مراجعه می کنند و این همان چیزی است که همه ی ما در این استودیو از آن لذت می بریم”.
نگاه و تمرکز ویژه ی Pokedstudio بر روی کار ها و پروژه هایش، همان چیزی است که این استودیو را از استودیو های دیگر متمایز کرده است. آن ها می دانند که چه کاری باید انجام دهند، آن کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند و همیشه انعطاف پذیری خودشان برای انجام درخواست های مشتریان را نیز حفظ کرده اند. جاناتان بال می گوید: “ما یک سبک بی نظیر و مخصوص به خودمان داریم که در طراحی هایمان از آن استفاده می کنیم. بنا بر این ما می توانیم خودمان را به عنوان یک نشان تجاری به مشتریانی که به ما مراجعه می کنند بفروشیم. همه ی نشان های تجاری معتبر دنیا می دانند که اگر می خواهند چهره ای متفاوت به یکی از محصولات، طرح ها یا برنامه هایشان بدهند، باید به Pokedstudio بیایند. البته ما از پیشنهاد های همکاری متنوع نیز استقبال می کنیم و تا کنون پروژه هایی برای بانک ها و شرکت های تجاری بزرگ نیز انجام داده ایم. ما می خواهیم در کنار داشتن روابط دوستانه با مشتریان، انعطاف پذیری قابل قبولی نیز داشته باشیم”.
سبک کاری متفاوتی که از آن صحبت می کنم، در طول فعالیت های مداوم در سال های گذشته شکل گرفته و در کار های جاناتان بال در شبکه های اجتماعی (مانند Instagram، Facebook و Pinterest) به وضوح دیده می شوند. برای نمونه اگر نگاهی به Photostream جاناتان بال بر روی Flickr (به نشانی www.flickr.com/photos/pokedstudio) بیندازیم، متوجه تغییر سبک کاری او از زمان شروع کارش به عنوان یک طراح تا امروز که Pokedstudio یکی از بهترین و شناخته شده ترین استودیو های طراحی در زمینه ی رِندِر های سه بعدی است را مشاهده خواهید کرد. تنها چیز هایی که از آن زمان تا امروز هیچ تغییری نکرده اند، شخصیت جذاب طراحی ها و جادوی رنگ ها در آن ها است.
این استودیو در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط جاناتان بال و زمانی که در حال تحصیل برای دریافت مدرک طراحی گرافیک بود تاسیس شد. او کار هایی که تا آن زمان انجام داده بود را بر روی وب سایتی که خودش طراحی کرده بود قرار داد که مورد توجه قرار گرفت و پیشنهادات کاری زیادی دریافت کرد. بعد از تمام شدن تحصیلاتش، به صورت نیمه وقت با چند استودیو دیگر همکاری می کرد تا سرانجام در سال ۲۰۰۸ به صورت تمام وقت مشغول کار در Pokedstudio شد.
بال توضیح می دهد که: “بیشتر کار هایی که در ابتدا انجام دادم مربوط به طراحی تصویر ها بود اما با گذشت زمان پروژه های پیچیده تری مانند طراحی بازی ها و پویا نمایی را نیز انجام دادم. در ابتدا به صورت نیمه وقت در پروژه های مختلف همکاری می کردم و نخستین پروژه ی بزرگی که بر روی آن کار کردم، طراحی و ساخت یک بازی مبتنی بر فِلَش (Flash-based) برای کتابخانه ی ملی ولز بود. برای این پروژه، یک برنامه نویس را پیدا کردم و تمام تابستان با هم بر روی این پروژه کار کردیم”.
از آن زمان به بعد، جاناتان بال بر روی یک پروژه ی بزرگ بازی آنلاین کار می کرد و مجبور بود با طراحان و برنامه نویسان زیادی در زمینه های مختلف همکاری داشته باشد. این پروژه در حدود یک سال طول کشید و به گفته ی بال: “این پروژه و پروژه های بزرگ دیگری که بر روی آن ها کار کردم به من کمک کردند تا تجربه ی کافی برای مدیریت کردن پروژه های بزرگ و توانایی کار کردن با همکاران مختلف با تخصص های متنوع و گوناگون را به دست بیاورم”.
این روز ها جاناتان بال در استودیوی خودش در کنار کارکنان پاره وقت، از جمله ویرایشگر ویدئو، کریس مک فال (Chris Mcfaul) و طراح پویا نمایی، اِستِفِن توماس (Stephen Thomas) کار می کند. در بیشتر موارد، برای انجام پروژه هایی که در Pokedstudio بر روی آن ها کار می شود، به همکاری افراد مختلفی با تخصص های گوناگون نیاز است و جاناتان بال یک شبکه ی انسانی گسترده از متخصصان دنیای پویا نمایی، طراحی و برنامه نویسی ایجاد کرده تا در انجام پروژه هایش به او کمک کنند.
بال توضیح می دهد که: “تعداد زیادی از توسعه دهنگان بازی، طراحان پویا نمایی و فیلم سازان وجود دارند که می توانم با آن ها تماس بگیرم تا با من در انجام پروژه ها همکاری داشته باشند. آن ها می توانند کار های مربوط به پروژه را در دفتر من یا در دفتر و خانه ی خودشان انجام دهند. در حقیقت Skype به ما کمک می کند تا با هم ارتباط داشته باشیم و پیشرفت لحظه به لحظه ی پروژه ها را دنبال کنیم”.
استودیوی جاناتان بال دارای دو قسمت (دفتر) اصلی است. طبقه ی بالا که یک اتاق زیر شیروانی بزرگ بوده و سه یا چهار نفر می توانند هم زمان در آن کار کنند. اگر چه این اتاق از نور بسیار خوبی برخوردار بوده و برای کار کردن یک محیط آرام و مناسب است اما در تابستان، بیش از اندازه گرم می شود. در این اتاق، سیستم های پخش موسیقی و چند دستگاه بازی های رایانه ای وجود دارد که در زمان خسته شدن افراد به آن ها کمک می کند که به شرایط مناسب کاری برگردند. یک دفتر کوچک تر نیز در طبقه ی پایین وجود دارد که بیشتر برای انجام کار های اداری و امور مشتریان از آن استفاده می شود.
در این استودیو از چهار سیستم کامپیوتری iMac به روز و جدید استفاده می شود. نکته ی اصلی در مورد تجهیزات سخت افزاری چنین استودیو هایی این است که انتخاب آن ها باید با دقت و بررسی تمام شرایط و جوانب کار انجام شود که کار بسیار دشوار و پیچیده است. در Pokedstudio باید از کارت های گرافیک پیچیده که دارای قابلیت های زیادی هستند استفاده شود اما دستگاه های جدید Mac Pros تنها مجهز به AMD بوده که عملکرد محدودی دارند. جاناتان بال می گوید: “استفاده از ین دستگاه های کامپیوتری قدرتمند، برای اجرای نرم افزار های ۳D که یکی از نماد های Pokedstudio به حساب می آیند، ضروری است. نرم افزار هایی مانند Blender و Cinema 4D در انجام پروژه ها مورد استفاده قرار گرفته و می توان گفت که به طور مداوم و در هر لحظه از After Effects، Illustrator و Affinity Designer استفاده می کنیم. همچنین، تیم ما همیشه در تلاش برای بیشتر کردن مهارت ها و استفاده از به روز ترین و جدید ترین نرم افزار ها و قابلیت های کامپیوتری برای استفاده از آن ها در طراحی ها است”.
اگر چه طرح های Pokedstudio بیشتر به دلیل ویژگی های ۳D معروف هستند اما نرم افزار Photoshop نقشی اساسی و غیر قابل انکار در تولیدات این استودیو دارد. اِستِفِن توماس (Stephen Thomas) می گوید: “نرم افزار Photoshop یکی از اصلی ترین ابزار برای انجام پروژه های ما است و از آن در تمام مراحل پروژه از طراحی ابتدایی تا ایجاد طرح نهایی استفاده می شود. ما از مجموعه ای از اپلیکیشن ها مانند Blende، Premiere، After Effects، Nuke و … استفاده می کنیم که هر روز به تعداد آن ها اضافه می شود و نرم افزار Photoshop به عنوان برنامه ای که در تمام مراحل کار و در زمان کار کردن با هر کدام از این اپلیکیشن ها به کار گرفته می شود، نقش مهمی دارد”.
از آن جایی که مشتریان شناخته شده ای با این استودیو کار می کنند و اطلاعات پروژه های آن ها محرمانه است، جاناتان بال و همکارانش نمی توانند درباره ی آن ها و کار هایی که انجام می دهند، اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه ها قرار دهند. جاناتان بال برای توضیح بیشتر به یکی از پروژه های به یاد ماندنی و جذابی که به تازگی انجام شده است اشاره می کند: “یکی از پروژه های جذابی که به تازگی بر روی آن کار کرده ایم، ایجاد چند شخصیت عجیب و غریب برای یک کار آفرین محلی (کشور ایرلند) بود. این پروژه از آن جهت جذاب بود که امکان یادگیری و استفاده از روش های مجسمه سازی ۳D را برای ما فراهم کرد”. در حقیقت، این گفته ی جاناتان بال، یکی از رمز های موفقیت Pokedstudio را که نترسیدن از انجام پروژه های جدید و روبرو شدن با چالش های تازه است را بیان می کند. کریس مک فال (Chris Mcfaul) می گوید: “بیشتر پروژه هایی که قبول می کنیم، از جنبه های مختلف چالش برانگیز هستند. در برخی موارد، کارفرما ها نمی توانند تصمیم بگیرند و شما مجبور هستید که صد ها بار طرح هایی که ایجاد کرده اید را تغییر داده و اصلاحاتی را مطابق با نظر آن ها انجام دهید. برای نمونه، به تازگی من و جاناتان بال نزدیک به دو هفته، شبانه روز بر روی یک پویا نمایی (انیمیشن) پنج دقیقه ای برای یک موزیک ویدئو کار کردیم اما سرانجام توانستیم آن را تکمیل کرده و رضایت مشتری سخت گیرمان را جلب کنیم”.
درست است که پروژه های تجاری برای استودیو وقت گیر است اما جاناتان بال زمانی را برای انجام پروژه های شخصی خودش که به صورت مجزا به فروش رسانده می شوند نیز اختصاص می دهد (www.pokedstudio.com/shop). در حقیقت انجام این پروژه ها به یادگیری بیشتر روش ها، آشنایی با نرم افزار های جدید و بالا بردن مهارت های طراحی کمک می کند.
جاناتان بال اعتقاد دارد که انجام این پروژه های شخصی می تواند محدوده ی مشتریان Pokedstudio را گسترده تر کرده و فعالیت های تجاری آن ها را توسعه بدهد. در حقیقت هدف بعدی این استودیو و جاناتان بال، به عنوان صاحب آن، این است که در پنج سال آینده بر روی پروژه های بزرگ تری مانند بازی های پیشرفته ی رایانه ای و فیلم های پویا نمایی کار کنند.
ATOMIC BOY
این تصویر، نتیجه ی یکی از طرح هایی است که در یک جشنواره های پویانمایی خلق شده است

۱٫ طرح ابتدایی
این تصویر، طرح ابتدایی به کار رفته برای طراحی پویا نمایی را نشان می دهد. در این طرح، چگونگی نابود شدن یک شهر بزرگ توسط یک رُبات پِسر بچه نشان داده شده است. با الهام از یکی از پویا نمایی های دهه ی ۱۹۸۰ میلادی ژاپن به نام آکیرا (Akira)، این طراحی ۳D به شکلی انجام شده که ظاهری کارتونی داشته باشد.

۲٫ طراحی فتوشاپ
یک طرح ابتدایی مشخص شده تا مراحل بعدی کار بر روی آن انجام شود. بعد از آن که ظاهر کارتونی برای طرح ایجاد شد، رِندِر ۳D در Photoshop به کار برده شده است. برای به دست آوردن ظاهر کلی کار، از جلوه های سَبکی مانند Find Edges و ترکیب لایه ها استفاده شده است.

۳٫ بررسی رِندِر
اکنون زمان بررسی پویا نمایی طراحی شده است. با توجه به تخیلی بودن این پویا نمایی، مجبور شدیم زاویه های مختلفی را بررسی کنیم و در زمان انجام این بررسی ها متوجه شدیم که برای درست کردن یک شهر بزرگ، به ساختمان ها و بنا های زیادی احتیاج داریم.

۴٫ تکمیل کردن رِندِر
برای تکمیل داستانی که در ذهنمان داشتیم، دسته ای از پویا نمایی ها را برای نمایش پشت سر هم ایجاد کردیم. با وجود این که داستان طراحی شده ای در ذهنمان داشتیم، می خواستیم انعطاف پذیر بوده و برای همین از تمام پویا نمایی های بررسی شده استفاده نکردیم. بعد از این که چند بار تمام پویا نمایی را از ابتدا تا انتها نگاه کردیم، تغییرات کوچکی در آن داده و جلوه های ویژه ی مورد نظرمان را نیز اضافه کردیم.

۵٫ رِندِر نهایی
در انتها، رِندِر نهایی تمام مراحل تکمیل شده، که کمی بیشتر از یک هفته طول کشیده بود، را انجام دادیم. پس از رِندِر کردن، تنظیمات نهایی را با استفاده از After Effects و Photoshop انجام دادیم تا به طرح مورد نظرمان برسیم. آخرین مرحله، اضافه کردن موسیقی و جلوه های صوتی بود.

یک روز با جاناتان بال
مشتریان و پروژه ها در یک روز کاری جاناتان بال

۰۹:۰۰ : شروع کار
صبح را با خوردن یک فنجان بزرگ قهوه و بررسی فهرست پروژه هایی که باید در همان روز انجام شوند شروع می کنم. بیشتر روز ها، باید بر روی چند پروژه کار کنم و بنا بر این برای هر کدام از آن ها چند ساعت وقت می گذارم. اگر نیاز باشد که با همکارانم بر روی یک پروژه کار کنم، با هم شروع به کار می کنیم. اگر در کنار هم نباشیم، Skype پُل ارتباطی ما می شود.

۱۰:۰۰ : پروژه های تجاری
باز هم قهوه و کار کردن بر روی مهم ترین پروژه ای که باید امروز تمام شود. در بیشتر موارد، درست کردن چند پویا نمایی یا طرح های تبلیغاتی، همه ی کاری است که باید برای انجام یک پروژه انجام بدهم. بیشتر صبح ها را بر روی پروژه های تجاری کار می کنم.

۱۴:۰۰ : کار های روزمره
هر روز زمانی را برای کار های بانکی و حساب داری اختصاص می دهم. فرستادن و پیگیری فاکتور های ارسال شده، کار های مالیاتی و پرداخت حقوق، کار هایی است که بعد از خوردن نهار انجام می دهم. همیشه بعد از خوردن غذا احساس می کنم که سطح خلاقیتم پایین می آید پس این زمان بهترین وقتی است که می توانم به انجام چنین کار هایی اختصاص دهم.

۱۵:۰۰ : پروژه های شخصی
اگر وقتی برایم باقی بماند، نگاهی به پروژه های شخصی ام می اندازم. همیشه چند پروژه ی شخصی برای کار کردن بر روی آن ها دارم. این پروژه به آشنا شدن با نرم افزار ها و روش های کاری جدید و به روز بودن فعالیت های من کمک می کند. همچنین، بیشتر مشتریان جدیدی که به سراغ من می آیند، با دیدن این کار ها با Pokedstudio آشنا می شوند.

۱۷:۰۰ : برنامه ریزی برای فردا
مرور کار های انجام شده، انجام تنظیمات نهایی و آماده کردن کار ها برای پروژه های فردا را در این ساعت از روز انجام می دهم. البته نگاهی به Inbox خودم می اندازم تا اطمینان پیدا کنم که به همه ی ایمیل ها جواب داده ام و همه ی ایمیل هایی که باید فرستاده می شدند را فرستاده باشم.

۱۹:۰۰ : تماس های بین المللی
من مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارم و باید با آن ها صحبت کنم ام به دلیل اختلاف ساعت باید این مکالمه ها را در انتهای روز انجام دهم. البته برای تماس با بعضی از آن ها باید تا ساعت یک نیمه شب صبر کنم.
بهترین راهنمایی های طراحی

 کار را به طور کامل درک کنید
قبل از شروع کار، تمام اطلاعات مورد نیازتان را جمع آوری کنید. سعی کنید تمام خواسته ها و احتیاجات مشتری را درک کنید. زمان تحویل کار و ابعاد و اندازه های مورد نظر مشتری باید به دقت برای شما مشخص شده باشند.

 هدف های پروژه را مشخص کنید
بعد از فهمیدن نیاز مشتری، طرح هایی که به نظرتان می رسد (و البته قابل انجام هستند) را با او بررسی کنید تا به جمع بندی رسیده و هدف کارتان مشخص شود.

 تیم خودتان را بشناسید
مهارت های تیمتان را بشناسید تا بتوانید به هر کدام از آن ها قسمتی از پروژه را اختصاص دهید که توانایی انجام آن به بهترین شکل ممکن را داشته باشند.

 نرم افزارتان را بررسی کنید
قبل از شروع کار، به روز بودن نرم افزارتان را بررسی کرده و افزونه ها و نرم افزار های جانبی لازم را نصب کنید. بدترین اتفاق ممکن این است که وسط کار متوجه به روز نبودن نرم افزاری که در حال کار کردن با آن هستید بشوید.

 همیشه امکان ویرایش را برای کارتان قرار دهید
سعی کنید همیشه نسخه های قابل ویرایش از مراحل مختلف پروژه را نگه دارید تا در صورت نیاز، امکان ویرایش سریع و آسان آن ها وجود داشته باشد.

بیشتر مشتریان به دلیل سبک کاری مان به سراغ ما می آیند. در حقیقت آن ها نمونه ای از کار های ما را در جای دیگری دیده اند و برای در اختیار داشتن طرحی مانند آن به ما مراجعه می کنند و این همان چیزی است که همه ی ما در این استودیو از آن لذت می بریم

اِستِفِن توماس (Stephen Thomas)
طراح پویا نمایی کریس مک فال (Chris Mcfaul)
ویرایشگر ویدئو جاناتان بال (Jonathan Ball)
بنیان گذار و صاحب استودیو

در مورد استودیو
POKEDSTUDIO
www.pokedstudio.com
@pokestuff
در حقیقت Pokedstudio یک استودیوی طراحی، پویا نمایی و گرافیکی در شهر کاردیف کشور ولز است. این استودیو توسط طراحی به نام جاناتان بال پایه گذاری شده که توانسته شخصیت بی نظیر و سبک به خصوصی در طراحی های گرافیکی را ایجاد کرده و اعتباری برای این استودیو به دست بیاورد

کار تیمی: تیم طراحی در حال کار کردن بر روی یک پروژه

قطار Atomic: شهر های جدید، نما های بی نظیر و منظره های شگفت انگیز در آینده که همگی توسط ۳D طراحی شده اند

دفتر اصلی: یک اتاق زیر شیروانی بزرگ که سه یا چهار نفر می توانند هم زمان در آن کار کنند

تجهیزات استودیو: در این استودیو از به روز ترین iMac ها در کنار جدید ترین فناوری ها مانند Wacom Cintiq استفاده می شود

سر ها: اسباب بازی هایی که شکل هایشان عوض میشود. ترکیبی از شخصیت های شناخته شده و شخصیت های تولید شده در استودیو

نرم افزار Photoshop یکی از ابزار اصلی برای انجام پروژه های ما است و از آن در تمام مراحل پروژه از طراحی ابتدایی تا ایجاد طرح نهایی استفاده می شود

انجام این پروژه ها به یاد گیری بیشتر روش ها، آشنایی با نرم افزار های جدید و بالا بردن مهارت های طراحی کمک می کند

باغ: یک تصویر عجیب و غریب از حرکت رنگ ها که نشان دهنده ی و سبک کاری شناخته شده ی استودیو است

آواتار: از بازی آنلاین Fight My Monster (به نشانی www.fightmymonster.com) که توسط دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) تولید شده است. تمام کار های هنری، طراحی ها، شخصیت ها، تبلیغات، پویا نمایی ها و پوستر ها توسط Pokedstudio انجام شده است

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

It is main inner container footer text